خانه / تربیت بدنی و ورزش / آمادگي ذهني براي شركت در مسابقه

آمادگي ذهني براي شركت در مسابقه

آمادگي ذهني براي شركت در مسابقه

آمادگي-ذهني-براي-شركت-در-مسابقهآمادگي ذهني براي شركت در مسابقه
ورزشكاري كه براي شركت در بازيهاي المپيك واجد شرايط است بايد با ورزشكاراني رقابت كند كه شايسته ،قوي ،قابل انعطاف ،قدرتمند و ماهر ميباشند.تمام اين افراد انرژي و وقت زيادي را صرف نموده اند ،تا ورزشكاري نمونه شوند.ولي به هر حال ،در نهايت فقط يك قهرمان و دو برنده مدال وجود خواهند داشت .اغلب تفاوت بين فردي كه مدال مي گيرد با فردي كه مقام مثلاً هشتم را مي آورد ،فقط عدم توفيق در احراز يك يا چند ثانيه بيشتر است.مصاحبه با ورزشكاراني كه موفق به احراز مقامهاي عالي شده اند اغلب نشان دهنده نوعي آمادگي است كه آنها را از سايرين متمايز مي سازد و از بين هر ده نفر از اين ورزشكاران بزرگ ،نه نفر اعلام نموده اند كه مدتي از نظر رواني دوره اي سخت و دشوار داشته اند.
ورزشكاري كه مي خواهد با ساير ورزشكاران برجسته رقابت كند بايد در مورد آمادگي ذهني خود به درستي بيانديشند .انتظار برنده شدن فقط به اين دليل كه مسافت بيشتري را نسبت به ورزشكار ديگر طي كرده ايد و يا چون وزنه سنگين تري را بالا برده ايد كافي نيست .در تجزيه و تحليل نهايي اين موضوع بسيار مهم است كه بتوانيد تحت فشار شديد مسابقه ،آرامش خود را حفظ كنيد.
اين بخش به ارائه راهنماييها و پيشنهاداتي جهت آماده سازي شما براي شركت در مسابقه                                       مي پردازد.ورزشكاران مختلف بارها اين راهنمائيها را بكار برده و آن را امتحان نموده اند .به كار بستن اين نكات توسط ورزشكاران باعث شده است كه آنها در زمان مسابقه موفق به كسب ثبات در اجراي مهارتهايشان گردند.هر چند كه كاربرد اين روش معجزه نمي كند.و هيچ موفقيتي را نيز تضمين                   نمي نمايد .اما به هر حال با استفاده از اين روش مانع از بروز وقفه اي در جريان فعاليتهايشان و نيز عدم حصول آمادگي لازم براي شركت در مسابقه مي گرديد.
چرخه پيروزي
تحقيقاتي كه پيرامون روانشناسي ورزشي انجام شده ،نشان داده است كه اجراي مهارتهاي ورزشي بر اساس چرخه پيروزي قرار دارد.اين چرخه نشانگر رابطه بين نحوه احساس شما در مورد خودتان و اينكه احتمالاً در مسابقه چطور ظاهر مي شويد،مي باشد.
اگر تصور مثبتي از خود داريد،احتمال بيشتري دارد كه طرز تلقي مثبتي نيز داشته باشيد.و اين موضوع به نوبه خود منجر به انتظارات بالاتري مي گردد.اين موضوع معمولاً منجر به بهبود رفتار(كمي زودتر به رختخواب رفتن يا وقت بيشتري را صرف آمادگي نمودن)مي شود.و اين ترتيب سطح اجراي مهارتها افزليش مي يابد.در نتيجه تصور مثبت شما از خودتان در پيشرفت بيشتر موثر خواهد بود.
به هر حال اثرات يك تصور منفي از خود نيز به همان اندازه مي تواند قوي باشد،بنابر اين حفظ جهت چرخه به سمت مثبت بسيار حائز اهميت مي باشد.براي مطمئن شدن از اين موضوع ،ساده ترين راه،اطمينان يافتن از حضور شما در اكثريت جلسات تمرين و مسابقه مي باشد.ويكي از روشهاي اطمينان از تحقق آن،تعيين اهداف و مقاصد خودتان است.
ميدانيم كه آمادگي كليد موفقيت است.يكبار يك ميليونر تكزاسي مي گفت كه براي موفقيت سه راز وجود دارد .اول اينكه ،افراد بايد بدانند كه از يك موقعيت معين دقيقاً چه مي خواهند-نه بطور تقريبي و مبهم بلكه بطور اخص.بعد بايد مشخص گردد كه براي دستيابي به اين اهداف بايد چه بهايي بپردازند و چه فداكاريهائي انجام دهند.و بالاخره اينكه بايد آماده پرداخت اين بها و انجام اين فداكاريها باشندومتأسفانه ،بسياري از ورزشكاران فقط 2 مورد از سه مورد فوق را كسب مي كنند و در دستيابي به موفقيت با شكست مواجه مي گردند.

دانلود فایل

درباره ی alav

همچنین ببینید

تحقیق انعطاف پذیری

تحقیق انعطاف پذیری انعطافپذيرى موقعى که توپى را به روى سطح ثابت بزنيم جزئى فشرده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *